
 1 

 

Review of assignment O1-2016 
 

Eva Ekblad, Professor 

Unit Neurogastroenterology, 

Department of Experimental Medical Science, 

Lund University 

BMC B11, SE-22184 Lund, Sweden, email: eva.ekblad@med.lu.se 

 

 

 

This is a translation of “Rapport, granskning i ärende O1-2016”. In case of discrepancies the 

Swedish version has preferential interpretation. 

 

Summary 
 

Background: 

The scientific article ”Experimental orthotopic transplantation of a tissue-

engineered oesophagus in rats”, Sjöqvist et al, Nature Communications, 

5:3562, 2014, was in the same year reported to the Vice-Chancellor of the 

Karolinska institute (KI) with the suspicion of scientific misconduct. The, 

by KI appointed, external reviewer concluded that the principal investigator 

and author of this article was guilty of scientific misconduct on one item. 

The principal author was later cleared of suspicion by the then present 

Vice-Chancellor. A new investigation on the suspicions of scientific 

misconduct was launched in 2016 by the deputy Vice-Chancellor at KI. 

The Central Ethical Review Board (CEPN) was assigned and they 

appointed me as an external reviewer of this article and associated 

documents. Additional documents were also requested. 

 

Assessment: 

 

Based on ”The European Code of Conduct for Research Integrity” I find 

the principal investigator and author guilty of scientific misconduct due to:  

 Refusal/inability to disclose all requested raw data for the results 

presented in the article. 

 Refusal/inability to disclose animal log records 

(försöksdjurjournaler). 

 Misleadingly presented, interpreted and described the results. 

 Severely deviated from the animals ethics permit. 

 Deceiving the licensing authority; the regional animal ethics 

committee. 

 

 

 

 

Lund 2016-07-09 

 

 

 

mailto:eva.ekblad@med.lu.se


 2 

 

 

Content  

 

The assignment 

 

Documents 

 

The article 

 

Notification of suspected scientific misconduct  

 

Comments PM 2014-08-03  

 

Sjöqvist lab books 

 

Review by Professor Bengt Gerdin 2015-05-13  

 

Comments from PM and co-authors, June 2015  

 

KI decision 2015-08-28  

 

BG close-up comments 2015-12-21  

 

Correspondens PM and Nature Communications  

 

Report County Administrative Board, 2016-03-09  

 

Questions asked and data requested concerning O1-2016 

 

Assessment: 

Allegation point 1 

Allegation point 2  

Allegation point 3 

Allegation point 4 

Handling and presentation of data  

Is the articles main message founded in the presented results?  

Summary assessment  

 

Applied definition of scientific misconduct 

 

Co-authors role in the article 

 

Acknowledgements 

 

Abbreviations 

 

page  

3  

 

3  

 

4  

 

5  

 

6  

 

7  

 

8  

 

10  

 

13  

 

13  

 

14  

 

14  

 

15  

 

17  

17  

18  

20  

20  

21  

24  

25  

 

25  

 

26  

 

28  

 

28  

 

 

 

 



 3 

The assignment  

 

The Expert Group for Misconduct in Research at the Central Ethical Review Board (CEPN) 

assigned me in March 2016 as external reviewer with the task of  investigating suspected 

scientific misconduct concerning the article ”Experimental orthotopic transplantation of a 

tissue-engineered oesophagus in rats”, Sjöqvist et al, Nature Communications, 5:3562, 2014. 

If the results presented were misleading together with the authors’ responsibility for the 

content of the article before and after publication were also to be enlighted.  

 

The background is KI´s and deputy Vice Chancellor K Dahlman-Wrights request to The 

Expert Group for Misconduct in Research to make a statement on if what is revealed in the 

matter is scientific misconduct. 

 

The case: A notification from O Simonsson (MD and PhD student), M Corbascio (MD and 

ass prof) and K-H Grinnemo (MD and researcher) concerning suspected scientific misconduct 

within the article ”Experimental orthotopic transplantation of a tissue-engineered oesophagus 

in rats”, by  Sjöqvist et al.  

 

Documents 
 

Attached with the assignment from KI:  

1. The article, Sjöqvist et al Nature Communications 5:3562, 2014  

2. The notification of suspected scientific misconduct 2014-06-24  

3. Comments from Paolo Macchiarini (PM) 2014-08-03  

4. Sjöqvist lab books (11 files)  

5. External review by Professor Bengt Gerdin (BG) 2015-05-13  

6. Comments from PM and co-authors, June 2015  

7. KI decision, 2015-08-28  

8. Prof Gerdins close-up comments, Dec 2015  

9. Correspondence PM och Nature Communications 

 

2016-03-08 additional documents requested:  

Animal log records (försöksdjursjournaler; according to SJVFS 2015:38, L150: chapter 8) 

concerning all animals used within the study (n=94, ”methods, animal care and organ 

harvesting”, the article, page 12).  

Copies of the ethics permit(s) granted to conduct the study, including all addendums.  

 

2016-03-17 from KIs administration, Mats Gustavsson and on 2016-03-30 from PM arrival of 

the same dropbox link containing:  

Correspondence between PM and Nature Communications.  

Copy of animal ethics permit, S12-13 (not complete since appendix is missing), and one 

addendum, S36-13, granted afterwards.  

Protocols on transplanted animals, body weights and health status – but no animal log records.  

 

2016-04-13 Another dropbox link from PM containing documentation and the original files 

from the CT scan figure (fig 8a) arrived. In this dropbox also ”appendix to the animal ethics 

permit diary no S12-13” was included.  

 

2016-04-21 Another dropbox link from KI containing a report from the County 

Administrative Board, 2016-03-09: control according to Sw. Animal Welfare Act and copies 



 4 

of ethics permits S175-09, S160-11, S131-11, S110-11, S36-13, S23-14 and S12-13, check 

lists from the Approved Manager of the animal facility concerning anaestesia for 10 rats 

(operated on June-November 2013) and photographs of lab protocols (not the animal log 

records) for 11 rats (operated March-May, year: unknown).  

 

2016-04-22 at a meeting with CEPN the decision to send yet another request for documents 

together with a couple of questions for clarification was taken. On 2016-04-27 

was ”Questions asked and data requested concerning O1-2016” sent from CEPN to PM by 

way of A Gustafsson, KI with a request to answer before 2016-05-04.  

 

2016-05-16 PM replied to the above-mentioned request.  

 

The article  
Experimental orthotopic transplantation of a tissue-engineered oesophagus in rats by S 

Sjöqvist, P Jungebluth, ML Lim, JC Haag, Y Gustafsson, G Lemon, S Baiguera, MA 

Burguillos, C del Gaudio, A B Rodriguez, A Sotnichenko, K Kublickiene, H Ullman, H 

Kielstein, P Damberg, A Bianco, R Heuchel, Y Zhao, D Ribatti, C Ibarra, B Joseph, DA 

Taylor and P Macchiarini. Published 15
th

 April, 2014 in Nature Communications (5:3562, 

DOI 10.1038/ncomms4562). Corresponding author: Paolo Macchiarini (PM).  

 

Summary:  

The aim of the study is to develop a biological scaffold from oesophagus that is 

immunologically inactive and that can be repopulated by stem cells from bone marrow with 

the goal to regenerate a, functionally and structurally, well-functioning transplant for 

oesophagus. All experimentation was performed on rat and began with in vitro investigations 

on the capacity of the candidate transplant to regenerate the different layers normally present 

in oesophagus, followed by tests on mechanic and bioelectric properties. The numbers of 

animals/transplants examined in these various studies are unclear. Immunological properties 

of the candidate transplant were examined in vivo by placing it subcutaneously for five days 

followed by examinations concerning rejection and presence of immune cells (macrophages). 

For the latter examination 3 different groups of animals were used with 3 animals in each 

group.   

 

The last part of the study involves replacing a 15 mm long segment of proximal (upper 

portion) oesophagus with a 15 mm long transplant prepared with stem cells. Rats with this 

operation were compared with sham operated rats on which the same portion of oesophagus 

was removed but resutured in place. The animals were sacrificed 14 days post surgery. They 

were fed a liquid diet on day 1-7 and thereafter food with soft texture. The number of animals 

operated on in this way is stated to be 10; how they were distributed between the two groups 

is not indicated. All animals are reported to have survived the surgery and the 14 

postoperative days. They are all reported to have recovered well, to be without pain and at 

good health. They had however, a significant weight loss; approximately 40% loss of body 

weight after 14 days, in both groups. In a Supplement a video displays transplanted rats in a 

relatively good health status; at what postoperative day the video is recorded is not indicated.  

 

The authors conclude that the developed transplant showed structural and functional 

characteristics comparable to native oesophagus, that it is immunologically inactive and that it 

contains newly formed blood vessels and nerve fibres. They conclude that the biological 

scaffold reseeded with stromal cells is ideal and that it fulfills all necessary demands  



 5 

for use as a graft since it in vivo is functional with regenerative properties. Further it is stated 

that the scaffold successfully has been transplanted to rats into an orthotopic position where it 

showed patency and normal function during a 2-week period.  

 

Comments: 

The structural evaluation of the transplants in vitro was mainly done by 

immunocytochemistry. These evaluations are hard to evaluate since characterisation of the 

various antibodies is lacking; no controls concerning specificity or cross reactivity are 

reported. The mechanistic studies on the transplant involve strain, force and distensibility. 

These studies are of interest in order to characterize functionality of the transplant but even 

more interesting to explore is peristalsis. The latter has, however, not been examined. A 

muscular layer is reported to have been developed (fig 6) and since peristalsis is of utmost 

importance for a functional oesophagus possible motor activity should have been evaluted.  

 

The evaluation of the orthotopic transplantations is difficult. The same hurdles concerning 

antibody specificity as in the in vitro studies exist. What do the antibodies bind to? The 

quality of the micrographs is mediocre, no detailed cellular localisation of the antigen-

antibody complexes can be determined. In particular, neovascularization and reinnervation 

should be better displayed. Fig 7h is stated to illustrate ”the whole graft (marked with dashed 

lines)”. This micrograph is puzzling, in the middle of the marked transplant a striking 

thickening is seen – resembling healing after an anastomos - while in the area marked with 

“dashed lines”, where the anastomosis are stated to be, the tissue is seamless and in continuity. 

The scale bar indicates 500 μm which reveals that the transplant is only 4 mm long. A certain 

degree of shrinking probably occurs due to preparation but original length of the transplant is 

reported 15 mm, indicating a notable shrinkage. Fig 7 is entitled ”fourteen-day orthotopic 

transplantation” but fig 7a shows a scaffold with GFP-positive cells after 3 weeks in vitro. 

Thus, this figure shows a transplant before transplantation. Single cells are hard to identify 

and what information this figure adds is not obvious. Highly notable is the information in fig 

7c. This shows that the animals, sham as well as transplanted, have a severe weight loss 

indicating that the animals cannot feed and are severely malnourished. It is also notable that 

nowhere in the article is the number of animals used in the different groups indicated. The 

only information given is that there are 10 animals in the group. 

 

Notification of suspected scientific misconduct 
 

OE Simonsson (OS), M Corbascio and K-H Grinnemo reported to KI Vice-Chancellor Prof. 

A Hamsten on 2014-06-24 that the article contains ”inconsistences, misrepresentations and 

examples of scientific misconduct”. The notifiers confided 4 points that they considered to 

mislead the reader into believing that the esophageal tranplants are functional with 

regenerative properties: 

 

Point 1. Fig 8a, a CT scan illustration. The notifiers state that the information that the rat in 

question has a probe inserted into its esophagus for delivery of contrast by the time of the 

examination has ben left out in the article. This leads readers to misinterpret the image and to 

believe that the probe represents the inner esophagus lumen which in turn gives an incorrect 

perception of a ”smooth internal surface”, a property described in the figure legend. 

The performer of the CT examination is one of the notifiers (OS) and additional images to 

prove the above statement are attached. 

 



 6 

Point 2. The notifiers also object to that the finding that transplanted animals lost less body 

weight than shamoperated (fig 7c), by the authors are used as an argument to draw the 

conclusion that this is the first successful development and transplantation of a decellularised 

biological esophagus scaffold that after repopulation of allogenic stroma cells has generated a 

functional transplant with regenerative properties in vivo.  

 

Point 3. OS informs that he has performed a CT scan examination of a transplanted rat 16 

days post operatively –not mentioned in the article. In these images hair and food were noted 

in proximal (upper) esophagus which, according to the notifiers, indicates dysfunctionality of 

the transplant. The notifiers also claim existence of CT scan evidens for that the animals 

suffered aspiration pneumonia when gavage feeding ended and they were fed food with soft 

texture.  

 

Point 4. The notifiers further question how so few GFP-positive cells before transplantation 

(illustrated in fig 7a) can correspond to the image (fig 7b, showing the transplant in situ 

photographed with a dissection microscope) after transplantation, and they suggest that, in fig 

7b, images from sham animals have been confused with transplanted animals. 

 

Comments PM 2014-08-03  
 

PM rejects all accusations. Begins by describing criteria for the use of scaffolds and necessary 

properties of grafts and states that the, here described, esophageal transplant meets all these 

requirements and that the complainants at no points can argue that the transplant is 

dysfunctional or that it not has regenerative properties. 

 

The four points of allegation are discussed:  

 

Point 1. PM claims that OS, who performed the examination, never conveyed to any of the 

other authors that the probe for contrast administration passed the transplant. Nobody from 

PM research group (ACTREM) had access to the CT scanner, OS performed the CT 

examination and provided Sebastian Sjöqvist (SS) with the illustration used for publication. 

Three sets of data were generated – one without contrast, one with contrast but with the probe 

proximally in the oesophagus and one with contrast but without any probe. None of these 

showed any probe through the transplant. (My remark: This is unpublished images, 

postoperative day is unknown and since no probe has passed the transplant, according to PM, 

it is not surprising that no probe ca be identified in that region. How “contrast without 

probe” was performed is unclear. It is also unclear on which animals these examinations 

were performed; no other documents mention these investigations further).  

 

The conclusions that the organ was ”patent” and that the inner surface is smooth (i.e. 

epithelialized) were by the authors only partly drawn from the published image (fig 8a). Other 

images showing the same results is claimed to be at place but this particular image (fig 8a) 

was best suited for publication. Of importance to note, according to PM, is that patency of the 

organ is also illustrated by fig 2a-d. That the inner surface is smooth is also shown in fig 2a-d, 

reepithelisation is illustrated in fig 2e-f and by scanning elektronmicroscopy, fig. 2g-h. PM 

also claims that the diameter of the probe is less than that of the esophagus and that it 

consequently is unable to fill the lumen. PM also highlights that a static oseophagogram on a 

living animal gives a homogenous diameter of the organ.  

 

 



 7 

Several key findings are listed in order to emphasis that the CT scan picture was of no central 

importance to draw the conclusions in the article.  

 

Point 2. That the differences in the weigth curves sham vs transplanted animals formed the 

basis to conclude that this is the the first successful development and transplantation of a 

decellularised biological oesophagus scaffold that, after repopulation of allogenic stroma cells, 

generated a functional transplant with regenerative properties in vivo is dismissed with the 

argument that all, in the article presented, data formed the basis for this conclusion (refers to 

last paragraph in Discussion). PM underlines that transplanted animals have ”more favourable 

weight curves” which is suggested to be due to their more patent esophagi. He also points out 

that the animals consumed food and that the tranplanted animals only lost 12% of their body 

weight on day 7 postoperatively compared with sham animals that lost 25%.  

 

Point 3. The claim that hair and other materials in the esophagus indicate dysfunctionality is 

met with that this is a normal finding, also occurring in native rat esofagus, and does not 

indicate dysfunction.  

 

Any aspiration pneumonia was, according to PM, if it ever existed, clinically asymptomatic. 

The animals were reported to ingest food, groom themselves and they showed no signs of 

nausea or active pneumonia. PM also points out that no evidence of aspiration pneumonia has 

been reported from the CT studies performed by OS during the study. PM remarks that the CT 

examination referred to was performed on an animal 16 days post-operatively initially during 

the study when multiple complications arose due to lack of experience and that it can not be 

considered representative. Adequate post-operative treatment was, after the initial trial period, 

discussed and worked out in consultation with the veterinary and the regional animal ethics 

committee. 

 

That the animals received nutritional support via gavage is completely rejected. 

 

The notifiers speculation that postoperative follow-up was only 2 weeks due to the animals' 

poor health status is dismissed; two weeks was the planned end point of these experiments. 

 

Point 4. The notifiers’ suggestion that a confusion of transplanted and sham- operated rats 

may have occurred in Figure 7b is dismissed as unprofessional; the implant is transparent and 

reddish due to the medium that it has been immersed in. 

 

PM further points out that a conflict between the notifiers and PMs research group exist. He 

also expresses great surprise that OS withdraw his co-authorship when proofs of the article 

arrived. Any suspicions of scientific misconduct think PM should have been communicated to 

the other co-authors earlier during the work and at the latest when submitting the article for 

publication. 

 

Sjöqvist lab books (11 files)  
Described below only with the period it covers + keywords of main content. Ethics permits 

noted: diary no S175-09, S131-11, S160-11. 



 8 

File 1. Aug 2011-Feb 2012, begins commendably with KI guidelines for planning, conducting 

and documenting experimental research.  

Contains practical information, biopsies trachea, heart, oesophagus, pig, rat, isolation of stem 

cells, histology, immunocytochemistry. Decellularisation of esophagus in Jan 2012.  

24/1, 2012 Lab animal sci class  

 

File 2. Feb 2012-April 2012, histology, immunocytochemistry, in vitro culture, decell, 

oesophagus, scanning electronmicroskopy protocol, proteomics  

 

File 3. April 2012-Sept 2012, Proteomics, ABEL kit, cell activation, neutrophil activation  

 

File 4. Sept 2012-March 2013, Immunocytochemistry, native oesophagus, electric stim, 

reseeding  

 

File 5. Mars 2013-May 2013, reseeding, stress tests, burst pressure. The first orthotrpl noted 

23/4 (6 mm reseeded esophagus trpl to cervical esophagus), 24/4 the rat died. In this file a 

number of worring comments appears: “sham rat dead in cage”, ”sacrifice ortho 4, due to 

excessive weight loss and ill health”, “sacrifice sham- 3 days survival”, “mucos in mouth”, 

“orbital thightening”, “rat died from eating (paper?) – got caught in esophagus”, ”not still 

well”.  

 

File 6. Jun 2013-Sept 2013, continuing transplantation experimentation. CT scan, notable 

comments: “very poor health status”, “dead in cage”,“dyspnea?”, “very stenotic”, “ortho 6 to 

CT”, “chewing air”, “dead in cage”, “metabolic cage for 14 days”  

 

File 7. Sept 2013 – Oct 2013, TX of 7 mm seeded scaffold. Fistulations are noted. Sacrifice: 

pilo, back, tenting, orb is reported and ”graft ruptur”  

 

File 8. Oct 2013 – Nov 2013, Immunocytochemistry, calcium studies  

 

File 9. Nov 2013 – Dec 2013, IHC of ”ortho”, CT,  

 

File 10. Jan 2014 –Feb 2014, Biomecanics, IHC  

 

File 11. Feb 2014 –July2014, IHC, EM, subcutaneous implantation, misc projects e.g. trachea  

 

 

Review by Professor emeritus Bengt Gerdin 2015-05-13  

 

Bengt Gerdin (BG) has, on KI's assignment been the expert examining the allegations 

concerning suspected scientific misconduct. 

In assessing whether scientific misconduct has taken place the investigator has assumed: 1. 

The European Code of Conduct for Research Integrity, www.esf.org; www.allea.org, 2.God 

forskningssed; Vetenskapsrådets rapportserie 1:2011, 3. Lag (2003:460) om etikprövning av 

forskning som avser människor (etikprövningslagen), 4. http://codex.vr.se och 5. The 

Committee on Publication Ethics (COPE), http://publicationethics.org.  

 

The review first addresses the four points in the notification on suspected scientific 

misconduct: 

  



 9 

Point 1. BG asks himself: what morphological support exists to claim that the graft is covered 

by epithelium? The scant method description is highlighted but OS, on direct request, states 

that the study illustrated in Figure 8a is made five days postoperatively, the animal was alive 

when the examination started but died meanwhile, and that the probe most likely was a 18G 

feeding catheter from AgnTho with an outer diameter of 1.27 mm and an inner diameter of 

0.838 mm. (My remark: this information appears first in this document).  

 

BG has, from OS, received DICOM-files of the CT examination in question (performed 2013-

04-30). Together with Dr P Liss, Akademiska sjukhusets röntgenavdelning, he re-examined 

the images. This re-examination reveals that the structure seen has the same diameter all the 

way from the oral cavity and down, and that it is the probe containing contrast medium. The 

conclusion is that the conture interpreted as ”a smooth and patent oesophagus” by the authors 

is not this at all and that the CT examination only shows that the transplant can be passed 

through by the probe used.  

 

BG remarks that, based on information in "author contribution", none of the authors are in the 

position to take responsibility for the CT examination which, in his opinion, diverts from the 

Vancouver Declaration as well as Nature´s regulations. Two of the authors (Rainer Heuchel, 

RH och Ying Zhao, YZ) are stated to have “been involed” in the CT examinations. The 

examination was performed by OS (one of the notifiers) whom at the time of submission to 

Nature Communications was a co-author but gave up authorship at the time of proof reading.  

BG remarks that Nature does not require the approval of all co-authors, only that the 

"corresponding author" declares that "all the listed authors have agreed all of the contents". 

 

BG concludes that from the perspective of scientific misconduct, the key issue is not what the 

image shows or does not show , but whether the authors , deliberately or negligently, 

presented research results obtained by other researchers to support their main theory, even 

though none of the authors had knowledge of critical methodological or interpretation related 

details. BG deems that this is the case. 

 

Point 2. Concerning the animals’ body weights. Do they have a functional esophagus? The 

statement in the article that ”All animals survive the 14-day study period, with patent and 

functional grafts, and gain significantly more weight than sham-operated animals” (Abstract) 

is questioned since no ”weight gain” what so ever could be noted in any of the groups. BG 

again comments on that the article has scant methodology descriptions. After having 

contacted ”the institution” BG finds that the weight curves (fig 7c) is based on 2+2 animals 

who lost 124, 128, 170 and 191 gram, respectively, during the postoperative period. This 

indicates that food intake was not sufficient and BG further emphasizes that the figures should 

be compared to a normal adult rat which gain approximately 50 grams during a 2 weeks 

period. If the operated animals have had functioning esophagi then their weight loss should 

have ceased, eventually stabilized and towards the end of the period the rats should again gain 

weight. BG finds that the reported significant difference in weight gain between the groups 

can not be reproduced, which is not considered unexpected since n = 2 in each group. 

 

In summary, the data reported in the article does not support the authors' interpretations. BG 

does not consider this is a so great deviation from good scientific practice that it constitutes 

scientific misconduct but should have been handled in the peer review before publication. 



 10 

Point 3. CT scan images showing ”food and hair mixed with contrast fluid lodged in the 

proximal part of the reseeded esophagus” have from the notifiers been clamied to exist but not 

published. BG finds that this single investigation can not be considered representative for the 

entire group.  

 

Point 4. Based on present material BG can not judge if and to what extent fig 7a actually 

shows GFP-positive cells growing on the scaffold. 

 

Other comments from BG:  

The laboratory books show that many animals died after transplantation which means that the 

statements in the article expressing that "all animals survive the 14 -day study period, with 

patent and functional grafts" are misleading. 

 

Fig 7 is claimed to show desmin-positive cells and angiogenesis, BG think it rather looks like 

pericytes which appear earlier than arteriols.  

 

A typo error is noted (0.09 ska vara 0.9).  

 

How ”patency” was calculated, how the measurements were made, how an accuracy of 

0.01 % can be achieved and how "patency" can be expressed as the "ratio between the 

diameter of the graft and adjacent native esophagus" are questioned. 

 

The authors claim that a postoperative period of 14 days in the rat corresponds to a period of 

one year in humans is questioned. None of the above is, however, deemed to be such a 

deviation from good scientific practice to constitute scientific misconduct. 

 

The lab journals and records made available are by BG considered deficient. It is impossible 

to follow the experimentation from the records to the article and vice versa. It is however, not 

considered such a deviation from good scientific practice to constitute scientific misconduct. 

 

Overall comments from BG:  

At least one significant deviation from accepted practices in research and a number of basic 

scientific flaws exist in the work. Deviation from accepted practices in research is the use of 

research findings from other researchers, whose quality and origin none of the authors can 

take responsibility for. Probably due to lack of insight into the methodological details, have 

the results been presented incorrectly thus giving unfounded support to the main thesis of the 

article. This is at least reckless. The main author is responsible for this, which constitute 

scientific misconduct. 

 

The scientific shortcomings highlighted by the notifiers and himself are matters that should 

have been handled by the journal's peer review system. The shortcomings are, however, of 

such a nature that they may give rise to misinterpretation of the results presented. 

 

Comments from PM and co-authors, June 2015  
 

PM begins by rejecting all accusations and announces the presentation of new evidence to 

show that the allegations are totally unfounded. 

 

Focuses thereafter mainly on the point that BG assessed as ”scientific misconduct " - to 

present results of which the authors can not fully take responsibility for. As "corresponding 



 11 

author" PM was underlined as responsible. PM argues that: SS and JH joined and were 

instructed by OS during the CT examination. OS has been involved in the writing of the 

article in particular concerning CT scanning, methodology and interpretation and has 

approved the manuscript. PM dismisses the accusation of scientific misconduct and expresses 

that he take on the responsibility for the interpretation of the CT scan examination, although 

he did not perform it. 

 

SS points out that there is a more recent definition of the term "scientific misconduct" than 

used by BG, which he assumes. SS also reports that there are past and ongoing conflicts 

between PMs research group and the notifiers and that he personally has been exposed.  

Regarding BGs report he noted that the notifiers were interviewed but that he, for example, 

has not been invited to any. He complains that BG talked to media before those accused had 

received any information about the case. He also thinks that BG has misinterpreted the Nature 

Publishing Group's guidelines regarding the responsibility of "corresponding author" in a 

"multi- group collaboration". In response to BGs comments on the four allegation points 

notified he states:  

 

Point 1. A CT scan can never show if the transplant is reepithelialised or not. Not until this 

examination is combined and supported by other examinations the research group can assure 

that this is the case.  

 

OS performed the CT scan examination but SS and JH were introduced to the technique by 

OS. Further OS was active as a writer until he by mail (and phone) withdrew from author list 

due to "no scientific contribution" in connection with arrival of proofs. SS maintains that the 

published CT scan image shows a "patent esophagus with a smooth internal surface ". 

Furthermore, he emphasizes that the CT image was not central in drawing the final 

conclusions. 

 

Point 2. The animals’ negative weight curves were due to the surgery and not the esophageal 

transplant. BGs difficulties to reproduce the statistical difference between the two groups can 

SS not explain or understand. The fact that there are only two animals in each group is 

explained by that it was the referee who wanted the data to be presented as weight/day; more 

animals could have been included but these were not weighed on a daily base. 

 

BGs comments that the animals never”gain weight” and that their age was 8 weeks are 

recognized as incorrect.  

 

Point 3. The CT image showing hair and food in the esophagus was generated from one single 

animal 16 days post surgery and therefore not representative.  

 

Point 4. SS refers to PMs previous answer (2014-08-03) to this notification.  

 

Other comments from SS:  

The statement in the article that "all animals survived" was considered wrong by BG but is 

defended by SS as a "glitch" since the animals died due to "scaffold dissection". 

 

The question whether desmin-immunoreactivity in the preparations represents pericytes or 

arterioles think SS can be left open but believes that it can not form the basis of "scientific 

misconduct". 



 12 

Esophageal "patency" is not difficult to estimate, according to SS; the tube is opened 

longitudinally, measurements are made and expressed as the ratio between the graft diameter 

and adjacent esophagus. 

 

BGs comment on that the laboratory records were incomplete and messy is met with the 

statement that they were detailed enough to reveal evidence behind the study data and 

conclusions. Health parameters such as respiration, general health, locomotion, etc. were 

documented daily. 

 

Finally SS underlines that the method needs further evaluation and development, primarily it 

needs to be tested in a large animal model, with complete transplantation of the entire 

esophagus 

 

Mei Ling Lim: is a stem cell and molocular biologist claiming that the CT scan image 

shows ”a smooth and patent oesophagus” and that the weight curves reflect surgery and not 

the transplant. Attests that the article does not contain any fakes, plagiarism, omission of data 

or deceptive results. 

 

Greg Lemon: calculated the number of cells necessary for seeding the modified tissue grafts. 

Consider the notification as a revenge attack on ACTREM. 

 

Karolina Kublickiene: performed "distensibility testing" and argues against any scientific 

misconduct; the team showed good teamwork and high passion. 

 

Ying Zhao performed micro CT scans. Add a list of examinations performed, of which one is 

presented in the article (fig 2 n and o; esophagus scaffold and esophagus ex vivo)  

 

Miguel Burguillos: evaluated inflammatory response using immunocytochemistry and has no 

comments concerning the CT scans.  

 

Peter Damberg: generated MRI data from ex-vivo preparations. States that his efforts and 

expertise are limited to MRI. 

 

Rainer Heuchel: has, from OS, never heard any objections or accusations during manuscript 

preparation. 

 

Johannes Haag: states that the allegations came unexpectedly and after conflicts between the 

two teams ACTREM and "the heart- group". JH is surprised that only one reviewer 

investigated the allegations and that interviews with the notifiers, but not with others took 

place. JH further expresses surprise that media was contacted before the Vice Chancellor's 

decision and before those accused were informed. JH participated in CT imaging, and states 

that OS never raised any doubts towards these studies. Writes that OS instructed himself and 

SS, later YZ and RH performed CT examinations. Claims that CT imaging was a very small 

part of the study and that it did not play any decisive role in the main hypothesis of the work. 

 

Christian Ibarra: only involved in studies on ”calcium signaling” and cannot speak for the 

other parts of the work.  

 

Philipp Jungebluth: is SS co-supervisor and has closely followed the whole process and 

certifies that generation, interpretation and presentation of data are correct; nothing has been 



 13 

fabricated or modified. PJ think that OS has misled the other co-authors since he did not 

express any objections concerning the CT image or the investigation earlier.  

 

Bertrand Joseph: performed the macrophage assays (Figure 5). He underlines that the CT scan 

interpretation never include the word "epithelium" and that the CT image is an illustration, if 

removed it would not affect the main conclusions in the article. Believes that OS should have 

been mentioned in "acknowledgments" but also that OS should, in turn, have announced his 

suspicions of scientific misconduct earlier in the process. 

 

KI decision 2015-08-28  
 

KI does not see any conflict of interest for the reviewer BG. 

 

KI notes that the authors' comments on the external investigation have brought new material 

that has been decisive for the assessment of the notification. 

 

KI shares, in principle, BG´s assessment that PM is responsible for that it among the authors 

exist the skills to properly present and interpret all data included in the article. The comments 

from PM and co-authors have credibly challenged BG's assessment that none of the co-

authors participated in or had knowledge of the CT scan methodology. It is noted that OS left 

the writing process after the manuscript has been accepted and was in proof. 

 

KI notes that the transplanted animals' weight development was "just as good" as that of sham 

operated animals. 

 

Decision:  

PM has acted carelessly, but is not guilty of scientific misconduct. 

 

Decided measures: 

Determines that certain conditions have emerged regarding PMs research and that this does 

not meet the highest standards of quality. 

 

PM should ensure that an erratum is submitted to the journal based on the observations that 

have emerged in the investigation. 

 

A meeting with the Vice-Chancellor, the Head of Dept of Clinical Science, Intervention and 

Technology (CLINTEC), Head of the Ear, Nose and Throat Diseases and PM where current 

circumstances are reviewed is to be held. 

 

The head of CLINTEC should consider whether this decision will have consequences for PM 

and co-authors. 

 

The decision is signed by the Vice-Chancellor Professor Anders Hamsten 

 

BGs close-up comments 2015-12-21  
 

NOTE this document apply jointly to two reported notifications; the current and a patient 

investigation. BG states that when he compares his request for extradition of documents with 

what was actually handed over, and with what, in retrospect, was mentioned in various 

comments he realizes that significant amounts of original material was never extradited. PMs 



 14 

concealment of material is considered remarkable and is considered to have sabotaged the 

investigation. The consequence was that "evidence" supporting the respondents arrived in 

retrospect, they were never scrutinized and in addition they constituted the basis for KI's 

decision. 

 

Specific comments regarding the article: Based on PMs own statement (2014-08-03) that no 

one from ACTREM had access to the CT scanner or software or the expertise to make any 3D 

imaging and therefore dependent on OS to perform these studies is it still BG´s view that the 

research team could not take responsibility for the results included in the article and his 

conclusion on research misconduct persists. 

 

Other general and specific comments on flaws in the investigation concern the patient 

investigation. 

 

Correspondens PM and Nature Communications  
 

2015-08-31, PM informs the senior editor Christoph Schmitt on the KI Vice-Chancellor´s 

decision that scientific misconduct has not occurred in the current article but that certain audit 

of the article is needed. 

 

2015-10-19, editor Niki Scaplehorn respond that they will handle the potential errors in the 

article with a corrigendum, which will be peer reviewed before publication. Regarding the CT 

scan (Fig 8a), the journal will consult a technical expert to investigate whether the image 

shows a "patent" esophagus and not just the probe. The journal also requests further 

clarification regarding postoperative time of scanning, detailed description of the method as 

well as which and how many animals were scanned, number of animals included in Figure 7c, 

and some further corrections mainly of typo character. 

 

Report County Administrative Board, 2016-03-09  
 

The County Administrative Board, Stockholm, reports after inspection according to the Sw. 

Animal Welfare Act § 24, on PMs animal activity in the county. Eight different ethics permits 

(+ supplements) to perform animal experimentation have been held by PM. The control is 

administrative of the type directed, planned and without announcement. 

 

Regarding the article Sjöqvist et al, Nature Communications 2014, 15;5:3562, the given 

animal ethics permits with diary numbers S12-13 and S36-13, as well as the addendums S23-

14 and S160-11 are found applicable. 

 

The County Administrative Board comments that the article does not state that the animals 

received analgesia. For animals with subcutaneous grafts it is noted that the regional animal 

ethics committee had approved this to be performed without pain relief (S160-11). It is also 

noted that animals that have undergone orthotopic transplantation were not fed according to 

the ethics permit S12-13 but that a later addendum changed the feeding regime. Otherwise, 

the County Adminsitrative Board deemed the description of all procedures and measures to 

comply with what is stated in S12-13. 

 

The Approved Manager at the animal facility in Huddinge, Moustapha Hassan, submitted 

checklists for anesthesia of 10 rats (surgery June -November 2013) and photographed 



 15 

laboratory records of 11 rats operated from March to May, year: unknown. (My remark: 

please NOTE these records describe rats operated with trachea transplant, not esophageal) 

The County Administrative Board finds no reason to distrust the material and expresses no 

critique on animal pain relief. They comment on that 10 rats after transplantation of the 

esophagus were not fed according to the description of the ethics permit, but noted that this 

deficiency is remedied and leave the case without further action. 

 

”Questions asked and data requested concerning O1-2016”  

 

The request was provided in Swedish and English; PM´s reply was in English. Below is a 

summary. 

 

Question 1a: The county administrative board states in their report (2016-03-09) that the 

article Sjöqvist et al Nature Commun 2014, 15;5:3562, is based on animal ethics permits S12-

13 (with 2 addendum) and S160-11. In total 94 rats were claimed used for in vitro studies and 

as donors, 3 rats were used for subcutaneous transplantation and 10 rats for orthotopic 

transplantation. 

Is this correct? If not please state correct numbers. 

 

Reply: Not quite correct. 94 rats in total: 9 subcutaneous implants, 67 donor animals/ in vitro 

studies and 16 received tissue engeneered grafts. Of the latter 4 underwent CT scanning.  

 

Question 1b: please provide log records (försöksdjursjournaler) in accordance with the 

Swedish Animal Welfare Ordinance, L150, SJVFS 2015:38, chap 8, of all transplanted 

animals (subcutaneously and orthotopic; sham and transplanted) used within the above 

mentioned permits. In addition to the mandatory information, as stated in L150, also provide 

the daily assessment points (0-0.4) on the different parameters included in KI health 

assessment checklist and body weights (for each animal throughout the entire postoperative 

period).  

Reply: Regrettably, the logs for all animals were lost when moving from one animal facility 

to another. The animals were checked on a daily basis and if any animal scored higher than 

specified endpoint, they were sacrificed. All animals were in good condition and no sacrifice 

was necessary (except for the animals that had dissection of the graft pre-implantation, G201 

and G202). Refers to appendix 1 which lists weights and health parameters for 9 of the 16 

animals: 2 sham and 7 orthotopic transplanted of which 2 were killed on postoperative day 8. 

(My remark: health parameters were not scored in accordance with the KI's template but by 

using "+" or "-". If one assigns "+", the lowest possible KI score 0.1 so had the latter two 

animals a score of at least 0.8 by the time they were removed from the study. All animals 

reached score 0.4 already postop day 3. Humane end- point was> 0.3).  

 

Question 1c: which of the rats in 1b) were included/excluded in Results in the article?  

 

Reply: All animals were included in the results, with an exception of, G201 and G202. 

 

Question 2: Fig 4 m, r, t, u, v and w: please provide the original data for these figures. 

 

Reply: The original data is provided in appendix 2.  

 

Question 3: Fig 5 g and h: please provide the original data for these two figures.  



 16 

Reply: The original data is provided in the appendix 3. 

 

Question 4: Fig 6 m, n and p: please provide the original data for these three figures. 

 

Reply: The original data is provided in the appendix 4.   

 

Question 5: Fig 7c: please provide the original data on which this figure is based. 

 

Reply: The original data for figure 7c is provided in appendix 5. 

 

Question 6a: Documents provided from KI concerning the previous investigation of scientific 

misconduct reveal that Fig 7c. is based on n=2 in each group. Is this correct?  

Question 6b: If so, how do you justify expressing the data as mean ± SD and calculating 

statistical significance between two such small groups? 

Reply: a) Yes, it is correct. b) In agreement with Nature Communications an Erratum with an 

updated graph including all individual data points will be presented. A reviewer suggested the 

“daily weights” during the peer-reviewing by Nature Communications. Weights from several 

time points from several animals were at hand, but no daily weights. Hence, Fig 7c was 

presented. More replicates would have been favorable, but time restriction prevented us from 

doing more experiments. It was a mistake to present the graph as mean ± SD, instead each 

point should have been plotted. 

 

Question 7a: According to the above mentioned documents from KI it has also been stated 

that Fig 8a illustrates a CT scan performed on an orthotopic grafted rat 5 days postop using a 

feeding probe through the esophagus to administrate the contrast at the level of manubrium 

sterni. The rat was alive when the examination started but died during the procedure. Correct? 

Reply: Yes. Regarding this point, we are still awaiting results from Nature Communications' 

ongoing peer-review of the CT scans. In our opinion, the responses prove that the description 

of the CT image in the publication is correct. Please see the attached documents (appendix 6 

and 7), in particular Fig 3c, which shows protrusions on the structure which never could exist 

if the contrast was exclusively limited to the lumen of the probe. 

Question 7b: Fig 8a is the only published CT scan image but the documents from KI indicate 

that additional rats have been examined by CT scanning. How many and by whom? At what 

time points postoperatively and by what procedures (contrast administrations, probes, etc)? 

Were the animals sacrificed in conjunction with the examination? 

Reply: The animal was anaesthetised with Domitor/Dormicum and Fentanyl, placed in a 

supine position, a contrast delivery probe was introduced through the mouth and CT images 

were captured. In total 4 animals were CT scanned – at days 5, 7, 10 and 12. Each animal was 

euthanised after the CT procedure. The CT from day 5 is the published picture and it was 

done by OS with assistance by SS and JH, the others were done by YZ assisted by SS.   

Qustion 8: The supplementary movie shows grafted rats. At what age, postoperatively? 

 

Reply: they are around 12 weeks old.  (My remark: PM has not answered the question) 

 

 



 17 

Assessment 

 

Based on my assignment to judge if that revealed by the documents represents scientific 

misconduct, I want to start by addressing the four original points of allegation: 

 

Allegation point 1 

Figure 8a, CT scan image in which the notifiers suggest that the presence of a probe within 

the esophagus at the time of the examination leads to misinterpretation and incorrect 

perception of a "smooth internal surface". The performer of the CT examination is one of the 

notifiers (OS). 

 

BG, along with X-ray expertise concludes, after re-reviewing the images that the study 

basically only shows that the graft can be passed through with the probe and that, from a fraud 

perspective, the key issue is not what the image shows or does not show but that the authors, 

consciously or negligently, presented results obtained by other researchers to support the main 

theory of the study. This despite the fact that none of the authors had knowledge of critical 

methodological or interpretation related details. The principal author is considered responsible 

for this, which constitute scientific misconduct. 

 

I fully support the above conclusion. There are still uncertainties regarding who conducted 

and who was responsible for the CT scan examinations (see also below point 3). PM has 

declared that he takes responsibility for the image and the investigation, but none of the 

authors have been able to clearly demonstrate that they have the basic skills required, or even 

that they have access to the equipment. The notifiers’ main objection is that the authors have 

failed to describe that the probe used to administer the contrast has been inserted through the 

transplant. One wonders then if the executor of the investigation (OS), in turn, has described 

this for his co-authors? What responsibility did OS take on concerning "his" investigation and 

how accompanying results were used when he decided to resign as co-author? Different 

reasons have been put forward to explain why OS ended his co-authorship at the time of proof 

reading, but whatever the reason; I presume that he has had the opportunity to design a proper 

method description. Has this been deleted after OS dropped out? I find no indications that this 

is the case. 

 

Based on the main issue of possible scientific misconduct a new re-examination of the CT 

image/images is not likely to reveal new information. This especially since both the first and 

last author claims that the image in no way was crucial for the conclusions drawn in the article. 

In addition, it subsequently emerged that the published CT examination was performed on an 

animal 5 days after transplantation and can therefore not be considered representative for the 

entire group of transplanted animals, 14 days after surgery. However, the current CT 

examination is, in the article, described under the titel "Histological and functional graft 

evaluation postmortem." This section begins with: "All animals survived to the study endpoint 

of 14 days ..". Thus, the reader, falsely, consider Fig 8a as an illustration of an animal 14 days 

after orthotopic transplantation i.e. the reader is misled. 

 

Furthermore, it is noteworthy that, for this investigation, no ethics permit to carry it out under 

the conditions stated by both OS and PM, namely that the animals received contrast via oral 

gavage, is at hand. As no details about how the CT scans were performed are found in the 

article's method description I assume that OS and PMs consistent versions are correct. The 

animal ethics permit (diary no. S12-13) authorizes so-called low dose animal-CT examination. 

The procedure for this is described as the animals are anesthetized with isoflourane and 



 18 

placed in a box heated to 37 degrees for a maximum of 15 minutes. Nothing in the permit 

allows for contrast administration by oral gavage. This deviation from the permit is, in my 

mind, considered as scientific misconduct and also a violation of the Sw. Animal Welfare Act 

(SFS 1988: 534 §2 and §10). As PM assumes all responsibility for the CT examination and is 

assigned principal investigator on the ethics permit I conclude that this falls heavily on him. 

OS role as performer entails, however, that he is partly responsible for having deviated from 

the given animal ethics permit. According to PM also YZ performed 3 CT scan examinations 

on living transplanted animals using the above described methodology. 

 

Allegation point 2 

 

The notifiers claim that the finding that the transplanted animals lost less weight than those 

sham operated (Fig 7c) is used as an argument to conclude that this is the first successful 

development and transplantation of a decellularised esofagus scaffold that after repopulation 

of allogenic stromal cells can be used as a functional graft with regenerative properties in vivo. 

This is not correct, also the authors themselves argue against this. No such direct link is 

expressed in the article. However, this is not the most urgent reason for a closer investigation 

of the weight curves. BG complains, quite correct in my opinion, that if the operated animals 

had a functioning esophagus then their weight loss should have stalled, eventually stabilized 

and towards the end of the postoperative period the rats should again gain weight, that one can 

not speak of any "weight gain" for any of the two groups, and he also questions the 

demonstrated statistical significance between the two groups based solely on two individuals 

per group. However, BG does not believe that this is such a big deviation from good scientific 

practice to constitute scientific misconduct. 

 

From my side, I want to emphasize that an animal which during a 14 day period loose 

approximately 40 % of its body weight suffers from excessive weight loss and has a severly 

reduced health condition. Spontaneously, I wonder how the regional ethics committee 

(Stockholm South) could authorize a procedure that involves such a large body weight decline. 

Consulting the animal ethics permit of orthotopic transplants (diary no. S12-13) reveals that 

the humane end-point for these experiments is described as "animals are observed and 

weighed daily and euthanized at signs of impaired health (> 0.3 at KI template or > 0.5 the 

first 24 hours)”. KI template is a standardized template for the assessment of animal health for 

small rodents and is based on a "score" for various health parameters such as general 

condition, porphyria/eye inflammation, movement and body posture, piloerection, skin 

condition and weight. Each parameter is scored 0-0.4 according to specific criteria and is 

added together. If, as stipulated for the current experiments, the total score is > 0.3 (or > 0.5 

the first 24 hours after surgery) then the animal should be removed from the study as it is then 

deemed exposed to "unnecessary suffering". If we only look at the body weights (all other 

parameters left unchecked) we note that already on day 2 postoperatively the animals reaches 

0.4 points (because they exhibit more than 10 % weight loss, as compared to their weight 

before surgery). 40 % weight loss is not even included in the KI template; 20 % is the 

maximum stated and may only persist for maximum three days postoperatively. After that a 

veterinarian must be contacted. 

 

To consistently and systematically not respect the approved humane end-point as described in 

the animal ethics permit is, in my view, scientific misconduct and also a violation of the Sw. 

Animal Welfare Act (SFS 1988: 534, § 2). In his reply (2016-05-16) PM appends protocol for 

postoperative follow-up of 9 out of the 16 orthotopically transplanted animals. All 9 reach the 

humane end-point i.e. more than 0.3 points already at postoperative day 3, mainly due to 



 19 

weight loss, and should then have been taken out of the study. The assigned principal 

investigator, PM, bears ultimate responsibility for obeying the conditions stated in the ethics 

permit but I also question whether other employees, including animal house personnel, 

veterinary and the Approved manager have taken on the responsibility expected in their 

respective positions. Furthermore, I wonder why the County Administrative Board's animal 

welfare officers and veterinary on performance of an animal welfare control did not point out 

the anomaly regarding the experimental humane end-point. 

 

In this context the strange phrasing in KI's decision (2015-08-28) stating that the transplanted 

animals' weight development was "as good as” that of the sham operated animals needs to be 

pointed out. The word "good" is completely out of place in this context. 

 

Furthermore, it is my believe that the principal investigator (PM) has misled the regional 

animal ethics committee by describing the orthotopic transplants like this (S12-13, section 8): 

"This is a medium- difficult procedure that has been described in several publications e.g. 

Grikscheit et al J Thoracic and Cardiovascular Surgery 126: 537-544, 2003 and Lopes et al 

Diseases of the Esophagus 19: 254-259, 2006. With our previous experience from 

transplanting the trachea of rats, pigs and humans, we feel confident to do this type of surgery. 

After transplantation, the animals will be checked daily for any swallowing difficulties, if any 

difficulties arise, the animals will be killed. /./.We expect a very low incidence of this 

complication (< 5%). " 

 

If one reads the cited references one can conclude that Grikscheit et al operate abdominal 

esophagus, not cervical as in the current project, and therefore this report is not comparable. 

Lopes et al perform a type of esophageal transplants surgically equivalent to PMs application 

but these authors report severe complications for the animals. The rats are described as 

moribund (approx. dying) with significant weight loss (about 26% weight loss at day 14 

postoperatively), malnutrition, fistula formations in the anastomoses, absence of peristalsis 

and no normal swallowing reflexes. Thus the cited references do not, in any way, strengthen 

the investigators claim that the current orthotopic transplantations are expected to be of 

medium severity, and that they have good experience of such interventions. My assessment of 

this is that PM deliberately misled the licensing authority, Stockholm south animal ethics 

committee, which I consider scientific misconduct. In this context it is of interest to note that 

both of the above mentioned references in the article are quoted in "Introduction" to 

substantiate an assertion that earlier attempts to experimentally transplant esophagus have 

been unsuccessful and resulted in e.g. strictures and fistula formation (refs no. 14 and 15 in 

the article). 

 

Deviations from the assigned animal ethics permit (S12-13) are noted on at least one more 

point. According to the permit (S12-13, paragraph 6) it is stated that "animals are observed 

and weighed daily". This has only been done for two transplanted and 2 sham operated 

animals, which the authors themselves testify (SS opinion in 2015 and PMs answer 2016-05-

16) since they could not fully deliver the weight curves displaying the animals daily weights, 

as requested by the journal's referee. The result of the referees request became fig. 7c with 2 + 

2 animals. 

 

In the same permit (point 9) is analgesia with Temgesic prescribed. Based on the article's 

description of the surgery this has not been administered. This was mentioned also in the 

County Administrative Board's report but caused no note since the Approved manager of the 

animal facility submitted a checklist for anesthesia in 10 rats operated on in June-November 



 20 

2013, and laboratory records for another 11 operated rats. (My remark: The latter was 

subjected to tracheal not esophageal surgery). As further "proof" that pain relief was given 

postoperatively also copies of purchase orders of Temgesic (May and Aug, 2013) and a 

declaration from Dr P Jungebluth testifying that all animals were treated in accordance with 

the animal ethics permit incl. postoperative pain relief with s.c Temgesic 0.02 mg/kg every 8-

12 hours for 48 hours were submitted. With this I can only say that we really do not know 

whether or not, and to what extent, post-operative analgesia has been administered. 

 

In order to fully ascertain the extent (e.g. how many animals were subjected to the various 

interventions?, how was post-operative care?, has a veterinarian inspected the animals?, when 

were the animals killed i.e. what was the actual humane end-point? and how was each 

individual animal estimated according to the KI template?) of the above identified deviations 

from the ethics approval the animal log records (försöksdjursjournalerna) are needed. Those 

are reported to have disappeared in connection with moving to a new facility. Still today I can 

not, despite the County Administrative Board's report, direct questions and requests for 

disclosure of records and minutes even say how many animals were operated on (sham and 

ortho, respectively), how the post-operative period was or how long each animal survived 

surgery. The article states that 10 of the total of 94 animals were subjected to "ortho/sham 

surgery" while PM in response to a written request states that of the 94 animals, 16 were 

transplanted and of these were 4 used for CT examination while 2 were excluded. 

Postoperative protocols of 9 transplanted animals have been extradited; of these were 2 

animals sham-operated and 7 orthotopic transplanted. Two of the latter were taken out of the 

study on postoperative day 8, making it likely that the article is based on 2 controls (sham-

opererated) and 5 orthotopically transplanted animals. Based on this, I question the overall 

reliability regarding the statistical calculations and also the author’s conclusions drewn from 

the reported results (see also below "handling and presentation of data"). 

 

Allegation point 3  

 

The notifiers claim additional CT scan evidence of aspiration pneumonia and poor health 

status.  

 

BG does not believe that this single study can be considered as representative of the group. I 

agree but would, from the perspective of scientific misconduct, again call attention to (see 

above points 1 and 2) the identified deviations from the ethics permit when performing CT 

scan examinations and deviations from the approved humane end-point. Any suspected cases 

of poor health and suffering of the animals had been a non-issue if the approved humane end-

point was respected. 

 

Allegation point 4  

 

The notifiers reported suspicion of confusion of images from sham and transplanted animals 

in Figure 7 is commented by BG. Based on the given information he is unable to assess to 

what extent Figure 7a shows GFP - positive cells growing on the transplant. Obviously I 

neither can tell whether any "confusion" has taken place or not. I have difficulties in 

understanding the notifiers' intention with this complaint. Comparing Figure 7a (GFP 

immunocytochemistry) with Figure 7b (an image taken with a dissection microscope during 

surgery) is, in my opinion, not relevant. 

 



 21 

The substandard quality of Figure 7a connects, however, to several other scientific flaws in 

the article that caught the attention of BG. These were considered to be of that kind that they 

should have been handled by the journal's peer review system but BG states that they may 

give rise to misinterpretation of the results presented. 

 

I definitely agree with this conclusion. Whether the article in its entirety is misleading or not 

is a more complex question to answer. The rationale and set up behind the current study is 

reasonable and innovative for the goal of developing a functional transplant to replace 

damaged/pathological esophagi. An interesting illustration of this is, for example, a new 

article in Lancet by Dua et al , in press , 2016 , doi: 10.1016/S0140-6736(15)01036-3. This 

article reports on the repair of damaged esophagus in a patient by means of a stent and tissue 

material from skin and muscle. Today, seven years after surgery the esophagus has healed and 

the patient has a functioning swallowing reflex. If the current article, Sjöqvist et al 2014, 

despite the indications of scientific misconduct herein identified, may contribute to the 

development of new functional grafts is entirely dependent on how well the results presented 

are based on reliable and reproducible raw data. Unfortunately, the authors do not 

convincingly show this to be the case. The methodology is sketchily described in the article. 

Original data can not be extracted from Sjöqvist´s scanned lab books, 11 files. These appear 

to be a mix of lab diary and calendar. They lack systematic protocols and summaries on, for 

example, which and how many analyzes were performed or how the analyzes were 

statistically handled and interpreted. Which and how many animals were included/excluded in 

the various experiments can not be determined. If this is due to deliberate research misconduct, 

negligence, carelessness or poor supervision can only be speculated. 

 

Handling and presentation of data  

 

Raw data has consistently been very scantly available even though BG already when 

preparing the first review of the article in 2014 requested the extradition of data for all trials. 

Availability and disclosure of data is a condition for publishing in Nature Group: “A condition 

of publication in a Nature journal is that authors are required to make materials , data, code , 

and associated protocols promptly available to readers without undue qualifications” and 

supported also by the National Archives regulations (RA-FS 1999: 1). When PMs response 

(2016-05-16) on the request for original data was received, data were obtained for Figs 4t and 

w , 5g - h, 6m, n and p and 7c while for Figures 4m, r, u , and v only means, spreads and 

number of observations (n) were disclosed. The following outlines the investigation made of 

these data. Generally, according to the article (Statistical Analysis, page 13), results are given 

as mean ± SD. 

 

Fig 4m: shows protein quantification of extracellular proteins in native and decellularized 

esophagus. Results are presented as mean ± SD and seem to represent fig 4m in the article. 

Numbers (n) are stated in the article to be 3, but in the extradited material n = 8. This in itself 

does not change the graph's appearance or gives a more positive result, but indicates 

carelessness with data presentation. In legend to figure it is stated that "n = 3 biological 

replicates" which is not explained anywhere in the article. Statistical calculation is reported to 

be performed using ANOVA followed by Bonferroni post hoc test. Why was ANOVA used? 

The measurements made on concentrations of proteins are independent of each other. The 

Mann-Whitney U test had been an appropriate analysis since few data points are provided and 

the use of mean value is uncertain in such small materials. It had also been possible to see if 

the results were significantly different with a rank test but this can not be performed because 

raw data was not disclosed. 



 22 

 

Fig 4r Shows how decellularized scaffold attracts blood vessels vs. collagen in the presence 

of phosphate buffer or growth factor VEGF, negative and positive control. Only means and 

spreads are extradited. N=3, and the results have been calculated using ANOVA (one or two 

way is not indicated) and Tukey's post hoc test, according to legend.  

 

Fig 4t Original data submitted, consistent with published graph. 

 

Fig 4u No original data available, only mean, SD and n=5. These are consistent with the 

published graph. 

 

Fig 4v No original data available. Stipulated that mean ± SD is used but is illustrated with 

mean ± SEM in the published graph. This distorts the figure to a more positive interpretation 

as error bars become smaller and therefore variation within the group seems to be less. To 

present the results mean ± SEM must be actively selected in the Graph Pad Prism 5; SD is the 

standard setting. 

 

Fig 4w This figure is described in the text (page 4, column 2 top paragraph) to show that 

"distensibility of the reseeded organ closely resembled the native" and in the figure legend as 

"lost distensibility after decellularization was regained after reseeding". These claims are an 

embellishment of data. The data have been calculated using ANOVA and Bonferroni post hoc 

test but no statistical significance levels are marked in the graph. Raw data has been submitted, 

n=3, but this does not match the legend where n=5. Repeated calculation shows that it is 

indeed possible to achieve a statistically significant difference in "distensibility" between 

reseeded and decellularised at lower pressures but at higher pressure this difference is 

equalized and no significant difference between reseeded and decellularized can be 

demonstrated, however, "native" significantly differs from the other two. This is true 

irrespective of if using Bonferroni or Tukey's posttest. 

 

Fig 5g shows that macrophages are attracted to native transplanted esophagus while both 

decellularized and sham-operated showed lower infiltration rates. According to the article 

(page 13): "number presented is an average of macrophage cells per section". Furthermore, 

according to the article, n=3 animals per group and 8 sections per animal are cut and stained. 

On these 8 sections 3 photographs/section is documented for analysis. This gives at hand that 

the number of data points/group should be 3x8x3 = 72 observations/group alternatively 3x8 

(if one calculates a mean value for each section) = 24 observations/group alternatively 3 (if 

one calculates a mean value of each animal). Data extradited gives at hand 38 observations in 

the "native" group, 28 in the "decellularized" group and 18 in the "sham" group. Either the 

investigation has not been carried out in accordance to the reported method description or data 

have been excluded. 

 

Why and how these results are presented as "number per section" is enigmatic. How to 

standardized the cut section area and how is section area related to the three photographs 

taken? It is also unclear which tissues that were analyzed (the graft or the environment)? 

Shamoperated animals do not receive any transplant but are reported in the results section and 

in the graph. The results are presented in the graph as mean ± SEM, even though the article 

states the use of mean ± SD, which means that the spreads of the groups appear smaller than 

they actually were. 

 



 23 

Fig 5h shows DNA quantification, normalized by sample weight, in subcutaneous transplants 

of native and decellularized esophagus. Significantly lower amount of DNA was found in 

decellularized esophagus. Each group consisted of three animals (n=3, which is also stated in 

the article) extradited raw data shows that the average is based on n=5 observations, which is 

puzzling. Again mean ± SEM is used, instead of the specified mean ± SD. 

 

Fig 6m illustrates metabolic activity of mesenchymal stromal cells (MSC) seeded on the outer 

(muscle) and inner (epithelial) surface of the scaffold. A statistically significant difference 

between the two is shown in the figure. I question the scientific value of this comparison; the 

interesting comparison would be towards equivalent layers of native esophagus. Values are 

very low, 490 nm where the color change of formazan is measured may very well represent 

the blank. Raw data has not been disclosed, only the values from the plate. With raw data both 

the blank and the negative controls would be obtained and evaluation could be performed. 

The method description is completely missing from the article which means that information 

about at what wavelength the measurements were made or how corrections for blank and 

media were performed are missing. The trials can not be replicated without this information. 

 

Fig 6n qPCR showing that MSCs grown in cell culture or on outer (muscle), or inner 

(epithelial) surface of the scaffold retains expression of CD90 but vary in desmin (muscle 

marker) and SP1 (epitelial marker). According to the article, the number of observations is 3, 

the extradited data gives at hand that there are only two observations in each group; all 

normalized to 1.0 in the "culture plate". Mean ± SEM is reported instead of mean ± SD as 

indicated in "Statistical methods". ANOVA (one-way ANOVA according to extradited data) 

and Tukey's post test are reported used for statistical calculation and this gives significant 

differences for all three markers, according to the figure. After recalculation, these reported 

results cannot be repeated. Only if using two-way ANOVA could statistical significance be 

achieved for desmin and SP1, but still not for CD90. 

 

Irrespective of if significant differences are detected or not I strongly question how estimating 

statistical significance in groups with only two observations can be justified. Further, there is 

a discrepancy between the marked identity of the bars (muscle and epithelial) and the values 

in the data array. This results in that the graph shows opposite information as the figure 

legend. According to the graph desmin is missing in muscle-MSC while it in the MSC-

epithelium is present in higher amount than in cultured cells. A corresponding contradiction 

exists regarding SP1. 

 

Fig 6p illustrates the statistically significant difference in electric resistance for decellularized 

and reseeded scaffold. N=3 according to the article; original data report 7 data points/group, 

which is puzzling. Again mean ± SEM is reported, rather than mean ± SD. For the statistical 

calculations it is stated that a paired t test have been used. Why? I can not see that the 

measurements or the experimental set-up generate and require paired observations. 

Recalculation of data shows that if unpaired t-test is used, which should be the case when 

there is no mutual coupling between the relations, no statistical significant difference was 

obtained (p=0.48). 

 

Fig 7c shows the animals weight curves after orthotopic transplantation and sham-operation, 

n=2. Statistical significance was achieved if normalized data were analyzed but not if the raw 

data was used (ANOVA followed by Bonferroni post-test). 

 

 



 24 

Is the article's main message rooted in the results presented? 

 

The main message of the article is that the authors successfully have developed a structurally 

and functionally decellularized scaffold repopulated by stem cells that are immunologically 

inactive. Further they then replaced esophagus in rats, with this transplant and they claim that 

these transplantations have been successful.  

 

To argue that the transplant is functional, I would claim that a minimum requirement should 

be that transplanted animals eat and recover. This requirement is not met. No results in the 

study point even passably in this direction. 

 

A number of statements in the article are not in accord with the actual results:  

1) Abstract: “All animals survive the 14-day study period, with patent and functional 

grafts, and gain significantly more weight than sham-operated.”  

2) Introduction, last paragraph: “we successfully develop and characterize an 

oesophageal scaffold and subsequently demonstrate its functional in vivo regenerative 

properties in an orthotopic rat model”.  

3) Fig. 1, last sentence: “All animals survived until the 2-week time point, and further 

evaluations of the explanted grafts were performed.”  

4) Page 6, column 2, lines 3-9: “The animals, although initially immobile, quickly 

recovered and did not show any significant signs of pain or health impairments 

according to a pain assessment scale and general health scale. Interestingly, the 

transplanted animals’ weight curves were significantly better than those of the sham 

surgery group from day 4 onward.”  

5) Page 6, column 2, lines 10-13: “All animals survived the study end point of 14 days 

and visual inspection showed patency of all oesophageal grafts.”  

6) Discussion, page 11, column 1, lines 3-6 from bottom: Notably, we successfully 

transplanted the reseeded oesophageal scaffold into an orthotopic position and showed 

patency and normal function over the entire 2-week study period.”  

7) Discussion, page 11, column 2, lines 2-3: ”Interestingly, we found that the animals 

receiving the grafts had more favorable weight curves, a finding that could be 

attributed to the patency resulting from a circumferential segmental replacement of a 

functional scaffold…”.  

8) Discussion, page 11, column 2, lines 21-23: “In conclusion, we have developed a fast 

and reproducible perfusion protocol for decellularization of the rat oesophagus, 

resulting in an ideal biological scaffold with all necessary requirements for a 

transplantable graft.”  

9) Discussion, page 11, column 2, lines 5-8 from bottom: This is the first report of 

successful development and transplantation of a decellularized donor oesophagus, 

reseeded with allogenic adult stromal cells that yield a functional graft in vivo with 

regenerative properties.  

 

The study's only limitation is described to be that it is not directly transferable to humans 

(Discussion, page 11, second column, second paragraph). This is suggested due to two 

reasons: 1) the fact that rat esophagus consistently has skeletal muscle and keratinized 

epithelium while humans have skeletal muscles only in the upper part and an unkeratinized 

epithelium, and 2) that the current experimental transplant was short and therefore probably 

not sufficient to replace human esophagus in various clinical situations. 

  

 



 25 

Summary assessment 

 

A number of weaknesses and negligence in data presentation and interpretation of results 

were identified. Selected statistical methods should be justified in "statistical methods" in the 

article; why and when 1-way, 2-way ANOVA and paired or unpaired analysis were used is 

unclear and seemingly random. The individual negligence in data management is of different 

magnitude for the article's credibility but taken together they indicate gross negligence.  

 

The morphological part of the article is dominated by immunohistochemistry and illustrated 

with low-quality images. No controls concerning antibody specificity have been made (see 

also comments under "article"). It is possible that fig 9c is an attempt in this direction but 

unfortunately it is of little value to convincingly show that the authors have control on what 

molecules the individual antibodies show. 

 

Taken together I think that the authors mislead readers to believe that these experiments were 

successful and that the results presented represent a significant step towards clinical use of 

tissue reconstructed esophagus.  

 

The cumulative number of negligence stated in the above is breathtaking, given that the work 

is published in Nature Communications, a highly ranked international journal. 

 

In summary, I find that PM is guilty of scientific misconduct due to:  

 Refusal/inability to disclose all requested raw data for the results presented in the 

article. 

 Refusal/inability to disclose animal log records (försöksdjurjournaler). 

 Misleadingly presented, interpreted and described the results. 

 Severely deviated from the animals ethics permit. 

 Deceiving the licensing authority; the regional animal ethics committee. 

 

PM is, in my opinion, also guilty of violating the Animal Welfare Act (SFS 1988: 534, §2 and 

§10) since he on several points has deviated from the animal ethics permit (neglecting the 

approved humane end-point, postoperative supervision and the procedures for CT scan).  

 

Applied definition of scientific misconduct 
 

The above conclusions on scientific misconduct are based on The European Code of Conduct 

for Research Integrity, www.esf.org; www.allea.org. This has guided my judgment rather than 

the Sw. Research Council´s, more narrow assessment. This because I believe that an 

experimental study in basic science published in an internationally highly ranked journal 

should be assessed from an international perspective. Furthermore, several of the authors have 

non-Swedish affiliations which further emphasize an international perspective. Desirable had 

obviously been an international "Code", but at present there is no such to refer to. My 

assessment of scientific misconduct had, with one exception, however, not differed if I instead 

used the definition given in the Sw. Research Council's ”God forskningssed”. The exception 

is the point which describes deviation from the animal ethics permit. According to the Sw. 

Research Council's narrow definition, these transgressions are to be handled in other contexts 

since they are not considered to have a direct impact on the scientific work.  

 

I mean that PM has violated all the principles stated in "The Code". These principles include 

honesty, reliability, objectivity, transparency, responsibility for animals and human beings 



 26 

incl. responsibility for future generations of researchers. Moreover, fraud committed through 

falsification and manipulation of data, plagiarism by not giving due recognition to OS CT 

scans, and failure to adhere to ethics permit. Regarding the definition of scientific misconduct 

by the Sw. Research Council, it is also fully applicable, it reads: scientific misconduct 

involves acts or omissions in connection with the research, which - consciously or by 

negligence- leads to false or distorted results or provide misleading information about an 

individual's contributions to the research (vetenskaplig oredlighet innebär handlingar eller 

underlåtelser i samband med forskning, vilka - medvetet eller av oaktsamhet- leder till falska 

eller förvrängda resultat eller ger vilseledande uppgifter om en persons insatser i forskningen). 

 

Co-authors role in the article 

 

The assignment also included to review the participating authors responsibilty for the content 

included in the article before and after publication. Based on my investigation, it is obvious 

from the article as well as the other documents that PM is the principal author. But 

contributing authors’ role(s) are also to be discussed, at least that of some of the key persons. 

The article is published in Nature Communications. This journal's policy for authors 

determines that it is the "corresponding author", PM in this case, which is responsible for 

obtaining approval for the contents of the article from all authors. Nothing in the documents 

indicates that PM has failed to do so which ultimately therefore may be considered that all co-

authors approved the article as published. The individual authors' efforts in this article are 

specified in "author contribution". The main reason behind these statements is that each 

contributing author’s individual contribution is made clearly visible. By extension, this 

implies that the specified authors were also actively involved in the processing and 

presentation of data, or at least approved the way in which these were presented in the article. 

On this basis, should the individual co-authors role(s) be relative clear and linked with their 

individual contributions. In this case, however, it is uncertain since "author contribution" is 

surprisingly scarce. It contains several sweeping statements, for example is it indicated that 

MLL "Performed cell and molecular biology analysis". Does this include responsibility for 

the immunocytochemistry? Or is this methodology included in "pathological report" 

conducted by HK? Immunocytochemistry constitutes a fundamental part of the study, but 

none of the authors reported in "author contribution" is indicated to have performed it. 

 

To individually review and evaluate the responsibility for PMs 22 co-authors regarding the 

article or the different parts therof is thus almost impossible to do. I can only emphasize and 

refer to the general responsibilities assumed for co-authors; approval of the publication and of 

the content of the article as well as their general responsibilities due to their employments 

(which may vary according to employment and affiliation). Despite this uncertainty a few key 

people emerges, which are described below. 

 

Sebastian Sjöqvist  

SS is first author and a PhD student. He is stated in "author contribution" to be the one who, 

together with PJ, operated animals and he was responsible for data collection. Implicitly I 

understand that he also was responsible for the data analysis and interpretation, as PM, PJ and 

MLL only helped in this task. Furthermore, SS, along with PM, wrote the manuscript. Proper 

documentation of experiments and their results and analysis falls heavily on the supervisor. 

Regarding the animal experimental work I assume that SS, as well as PJ, have attended 

mandatory training in lab animal science. PM is assigned principal investigator on the animal 

ethics permit meaning that it is ultimately PMs responsibility that the experimental animal 

activities are conducted in accordance with the permit. Overall, it seems as if SS, a PhD 



 27 

student in the position of dependence with the supervisor PM, have been assigned a large 

(unreasonable large) responsibility for data collection, data processing and the experimental 

work load. 

 

Philipp Jungebluth  

From the documents I perceive PJs role as a research assistant in charge of the experimental 

work at ACTREM. PJ states (2015-06-24 , in the opinion of the co-authors, BGs examination) 

that he is SS co-supervisor and that he thouroughly has followed all efforts to generate, 

interpret and present scientific data and that he certifies that all data generated within 

ACTREM are properly presented and that nothing has been falsified or modified. PJ has also 

affirmed (2016-03-07, in reply to the County Administrative Board) that they by all means 

adhered to the animal ethics permit for each individual animal, including analgesia and 

humane end-points. Thus it is clear that PJ played a prominent role in the scientific work 

behind the article. Furthermore, I argue that PJ has actively misled by incorrectly certify both 

proper data handling and presentation of data, as well as proper handling of the animals from 

given animal ethics permit. 

 

Oscar Simonsson  

 

OS is MD and PhD student, affiliated to the Department of Laboratory Medicine, Karolinska 

Institutet, Stockholm. OS was co-author until the proofs arrived when he asked to leave the 

list of authors. This was announced in a neutral tone in a short email to PJ 2014-03-13, and 

the reason expressed was that he did not consider himself to have contributed scientifically to 

the article. According to SS (2015-06-24, in comments from co-authors, BGs Review) OS 

called him on the same day and explained in more detail the background to why he wanted to 

leave co-authorship. The reason was explained as due to a conflict between the research team 

in which OS worked and PM´s group. OS is also one of the complainants and in the formal 

notification to the Vice-Chancellor Prof Hamsten he stated that he first became aware of that 

the article contained several examples of scientific misconduct in connection with 

proofreading and that he then contacted the other authors and withdrew his co-authorship. OS 

contributions at the time when he was still co-author, according to "author contribution", was 

that he, along with RH and YZ, participated in the CT scanning. Of the four points that the 

notifiers state as scientific misconduct two of them involve CT scanning. Nowhere in the 

documents, can I see that OS at any point have raised grievances or objections to the CT 

examinations performed or presented. It is also noteworthy that OS has not taken part in or 

commented on the method or the results sections, incl Figure 8a, or on the interpretation of 

the CT scan image during the time the manuscript was completed. in SS comments (2015-06-

24) he attach e-mail correspondence, which clearly shows that all authors, including OS, 

received the manuscript, figures and legends to figures with a call to "review, edit and 

approve it as necessary" before the manuscript was submitted for publication. 

 

In the previous review (BG) OS was presented as the one that performed all the CT scan 

examinations, but he stands in "author contribution" together with RH and YZ as "involved" 

in the galley. This is somewhat surprising; why not better emphasize the individual profile in 

an article with so many co-authors? In SS comments (2015-06-24) he descibes that OS 

offered to perform the CT scan examinations of the grafted animals, that SS delivered an 

animal to him and was present througout the entire investigation and SS witnessed when OS 

inserted the probe into the esophagus. Furthermore SS states that OS got the opportunity to 

comment and correct the manuscript before it was submitted for publication. Honesty and 

reliability are two of the principles The Code prescribes and I think OS has deviated from 



 28 

good practice by abandoning them in his communication with his co-authors. In performing 

CT scans, OS used animals and even if PM is assigned principal investigator on the animal 

ethics permit also the executor should have proper training in lab animal science and inform 

himself on the content of the current state of ethics. Whether OS had proper laboratory 

training at the time is unclear but he has deviated from good scientific practice by 

administering contrast agent via an oral probe since this procedure is not included in the 

current animal ethics permit. 

 

Also YZ, JH and RR, together with SS, have been identified as having performed CT scan 

examinations. To which extent this has occurred, if they independently conducted or only 

attended is unclear. 

 

Acknowledgements  
Thanks to Magnus Hillman, PhD and researcher, Department of Clinical Sciences, Lund 

University for invaluable help with reviewing data handling, statistical analysis and 

presentation of generated data. Thanks also to Anders Forslid, associate professor and 

university veterinarian, Lund University for your contribution on knowledge about animal 

health status and ethics permit. 

 

Abbreviations  
ACTREM, Advanced center for translational regenerative medicine  

ANOVA, analysis of variance  

CD90, cluster differentiation 90  

CLINTEC, Department clinical science, intervention and technology  

CT, computed tomography (datortomografi)  

DNA, deoxiribonukleinsyra  

DICOM, digital imaging and communications in medicine  

GFP, green fluorescent protein  

IHC, immunohistochemistry  

KI, Karolinska Institutet  

s.c., subcutaneous  

MSC, mesenchymal stromal cells  

qPCR, quantitative real-time polymerase chain reaction  

SD, standard deviation  

SEM, standard error of the mean  

SFS, Svensk författningssamling  

SJVFS, statens jordbruksverks föreskrifter  

VEGF, vascular endothelial growth factor  

 

People:  

BG, Bengt Gerdin  

JH, Johannes Haag  

MLL, Mei Ling Lim  

OS, Oscar Simonsson  

PJ, Philipp Jungebluth  

PM, Paolo Macchiarini  

RH, Rainer Heuchel  

SS, Sebastian Sjöqvist  

YZ, Ying Zhao 




