October 17, 2016
Dear Mr Gustavsson,

Thank you for inviting me to respond to Drs. Matthias Corbascio and Thomas Fux’s
allegations of scientific misconduct on the scientific poster publication “First in man
synthetic nanofiber trachea transplantation” by Johnson J, Jungebluth P, Macchiarini
P. (Poster publication "First in Man Synthetic Nanofiber Trachea", Aug 2, 2012)
(http://www.nanofibersolutjons.com/Images/posters/First in man nanofiber trache
a .pdf) and other posters and/or abstracts.

The accusers concluded that I, apparently having the overriding responsibility for the
poster, present falsified data and am therefore guilty of research misconduct. It is also
claimed that Dr. Jungebluth and myself have a close affiliation to commercial
interest.

I am very glad to have this opportunity to address these false accusations of scientific
misconduct and commercial interest:

Page 1: ” This publication contains evidence of scientific misconduct, data
manipulation and falsification on the part of Drs. Johnson (JJ), Jungebluth (PJ) and
Macchiarini (PM). The publication is significant because not only does it present
falsified data concerning a specific patient but also demonstrates the close affiliation
to commercial interests with the ambition of generating investment (see reference list
with comments, pages 13-17)”

The statement about the scientific misconduct is not only false but, represents, once
again, a serious defamation. Neither Dr Jungebluth nor myself were aware that the (or
indeed any) Nanofiber poster(s) was sent for possible publication to the different
conferences presented by Dr Jed Johnson. Neither did we (directly or indirectly)
participate in or approve the design and/or drafting of the final version of the
Nanofiber abstract or poster(s). As demonstrated by the email correspondence made
available here (https://www.dropbox.com/s/qado3y7m8x082u9/Re-
%202012%20World%20Stem%20Cell%20Summit%20-
%20POSTER%20ABSTRACT%20ACCEPTANCE.pdf?dl=0), we indeed asked for
immediate withdrawal of a poster once we were informed of its intended production
by Dr Johnson, expressing in strong language our disappointment about Nanofiber’s
attitude, and concern about confidentiality and basic principles of scientific
collaboration and respect. I believed after this correspondence that no poster had
been submitted as neither Dr Jungebluth or myself had any further correspondence
with Dr Johnson about it.

When I discovered a poster on Nanofiber Solution’s website on October 29, 2012, I
immediately asked for its withdrawal and clearly stated that I was, again, extremely
upset with its presentation, authorship and scientific content, as the following email
correspondence will also show (https://www.dropbox.com/s/qcOlsn4fyj8z61n/Re-
%20FW-.pdf?d1=0).

There are clearly gross misrepresentations in the poster, due to it having been written



without the knowledge and input from anyone involved in the actual procedure.

With regard to the endoscopy picture shown in the poster/abstracts, it was taken by
doctors from the Pneumology Department at the Thorax Clinic at the Solna
Karolinska University Hospital seven days after transplantation. I cannot remember
the name of the doctor who did the bronchoscopy herself but Dr. Jan Juto assisted to
the best of my knowledge. Written and video records of the procedure should be
available in that department. The cytology was technically processed at ACTREM
and the samples were stored there and should be available for DNA verification, if
necessary. It was read by an independent cytologist (Dr. A. Sotnichenko). The picture
was forwarded to our scientific collaborators for acknowledgement but obviously
should never have been used, without our approval, for an official publication. It is
also, as the accusers point out, wrongly described in the poster, and obviously neither
Dr Jungebluth or I would have sanctioned any of the descriptions in the poster (nor, as
my emails show, the presentation of any such confidential patient information —
something I take extremely seriously).

With regards to the commercial interest, this document
(https://www.dropbox.com/s/yjrjsb88g6iz2dy/FW-
%20Please%20reconsider%21%20%28 Answer%?29.pdf?d1=0) clearly shows that we
never had any commercial interest with Nanofiber Solutions, or indeed any of the
commercial companies that have collaborated with us during the
transplantations. This is strongly against my ethics, as I have always stated. This was
also previously recognised by an internal Karolinska audit, publicly released in April
2015
(https://www.dropbox.com/s/Oftufm2m6ékuly3w/Secondary%200Occupations%20Aud
1t%2024%20June%202015.pdf.pdf?dl=0). Dr. Johnson also tells me that Nanofiber
Solutions’ lawyers have indeed publicly made a statement to confirm that to the
Swedish press. To be accused now (again) of having commercial interests, and of
having had anything to do with this poster which I had so vehemently disapproved of,
had no part in, and requested withdrawal of in the strongest possible terms (as you
will see in the email correspondence) is unjust and hurtful in the extreme.

The accusers also give detailed descriptions of the performance of the tracheal graft at
8 weeks, and appear keen to air their views on this case, as with the other two they
have already discussed so publicly, although we note that Dr Grinnemo, who was the
patient’s primary clinician, has apparently declined to add his name to this particular
complaint.

Although of no relevance in this particular instance since, as I have already
demonstrated, I had absolutely no part in producing the poster in question, I feel it
important to point out a few facts. Firstly, as per the protocol
(https://www.dropbox.com/s/joz6otwjvb6oyz9/Transplant%20Protocol%20%28 CL%

29.pdf?dl1=0) , the cell counts on the transplanted scaffold were assessed before
transplantation to ensure adequate cell coverage. These were carried out by Dr Emma
Watz, Department of Laboratory Medicine, Karolinska Institutet, Karolinska
University Hospital Huddinge, who would be able to provide the relevant data. In
addition, we made microscopy images of the patient’s cells on the remaining pieces of




scaffold not used during the transplant. These left-over pieces of scaffold were
delivered to the laboratory in Huddinge by Dr K-H Grinnemo after the operation, and
the images are viewable here:
https://www.dropbox.com/sh/8hax9p0xnwqjga0/AACYY g8 AvX3F1XeGQirNvNvha?
dl=0. There can thus be no doubt that the cells were indeed correctly seeded onto the
scaffold prior to transplant.

Secondly, the complainants are, once again, citing extremely selectively from the
patient’s medical records. I will not discuss confidential medical records in such a
public document as this, and (as I have stated before) I do not have access to the full
records in order to enter a war of words with them over this, but the important fact is
that none of us on the clinical team had any doubts about the health or future
prospects of the patient when he was discharged from the hospital. His initial
discharge papers (this is my own translated copy in English — the medical records
would need to be consulted for the original Swedish version
https://www.dropbox.com/s/skjrrkucOmes53y/discharge-letter.doc?dl=0) listed
everything that had occurred, and not one of us on his clinical team thought anything
other than that we had done our very best for a young man with a terminal
diagnosis. His subsequent death was unrelated to the graft, as everyone accepts, and
he had suffered no complications from it.

Thirdly, the materials used for the subsequent transplants in Russia were different —
we were seeking materials with an increased flexibility in order to overcome the
biomechanical issues that we were encountering during the operation procedures with
the first scaffolds.

In summary, in this unusual case I concur with the accusers that the poster was
inaccurate and should never have been made public, but it should be clear from my
email correspondence made available to you now that neither I nor Dr Jungebluth
sanctioned the poster, had any input into it, and in fact we forbade its production —
and when we discovered that it had indeed been published on Nanofiber Solutions’
website, requested its immediate withdrawal. We were never aware that it had been
presented in public in any other context. I therefore deny any scientific misconduct:
as the accusers themselves note, I would never have made such claims as are made in
the poster in question. I also strenuously deny any claims of commercial interests in
any of my research work, and to make such claims in public I take as defamatory in
the extreme. It should be clear from all my work, and correspondence, that I have
never sought to profit from healthcare - I have always sought only to do the very best
for all patients, to give them every opportunity possible for life and health.

Best,

Prof. Paolo Macchiarini



